• Artikulatoriske utviklingsmønster i tidlig leksikalsk produksjon hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2014-12-01)
      Analyse av språkutvikling har tradisjonelt vært utført på segmentalt grunnlag. I dette arbeidet er artikulatoriske bevegelser, gester, gjenstand for analyse hvor utviklingsmønster, fonologiske lydendringer, beskrives hos barn med og uten familiær risiko for dysleksi ved 24 måneder. Arbeidet identifiserer artikulatoriske forhold som barn med familiær risiko for dysleksi synes å ha større vansker med ...
    • Ataxic /r/ - articulatory description and treatment using electropalatography (EPG): A case study 

      Nordli, Ingrid C. (Research report; Forskningsrapport, 1996)
    • Fonetisk gestuell transkripsjon 

      Nordli, Ingrid C. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2013)
      Fonetisk transkripsjon har en sentral plass i klinisk arbeid og har tradisjonelt sett vært knyttet til segmentale analyser av taleproduksjon. Men, segmenter er konstruerte lineære størrelser, enkeltlyder, og dekker ikke all aktivitet som finner sted i produksjon av tale, som er sammenhengende og dynamisk. Denne artikkelen presenterer en analysemetode hvor de artikulatoriske bevegelsene i ...
    • Lytte fram forundringsøyeblikk 

      Nordli, Ingrid C.; Skog, Kristian (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-01-05)
      I denne artikkelen reflekterer vi over hvordan den lyttende pedagogen i gjensidig dialog med barn, ved hjelp av pedagogisk dokumentasjon, kan fange barns forundringsøyeblikk under tilegnelsen av trinn i lytteprosessen. Med utgangspunkt i en praksisfortelling med sang- og lytteaktiviteter, beskriver vi lyttetrinnene hos barn og reflekterer over deres forundringsresponser når de møter noe nytt. ...
    • Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering 

      Nordli, Ingrid C.; Opdal, Pål anders (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-04-22)
      I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i ...